plansa-body-hair-in-art

Să vorbim niţel despre reprezentarea idealului feminin în artă – sau mai concret, unde consideră artiştii că trebuie să reprezinte păr corporal feminin şi unde nu?

rato-di-prosepina

G.L. Bernini – Răpirea Porsepinei

Părul – atributul feminin;  nu există echivalentul lui „viril” în cazul femeilor. Nu-i aşa?

Când încerci să cauţi alte atribute feminine la femeie în pictură, te afli în impas. Sânii, ochii chiar şi dinţii le-au fost îndepărtate ca atribute pentru ca aceste femei să reprezinte pioşenia. Pentru a le învăţa să trăiască, şi graţie acestui gest de îndepărtare, au cunoscut viaţa veşnică.

lucas-cranach-cel-batran-eva

Lucas Cranach cel Bătrân – Adam şi Eva (detaliu)

Dar unei Maria Magdalena, artiştii nu i-a îndepărtat nimeni părul.

tizianno-magdalene

Tiţian – Maria Magdalena penitentă (detaliu)

Acest păr – atribut feminin, imaginea ei ca femeie, manifestare exuberantă. Magdalena şi Venerele există graţie acestui păr.

Din evanghelia lui Iacob aflăm că Maria Magdalena  spală picioarele lui Iisus şi leşterge cu părul.

Maria Magdalena – este o figură compozită; exprimă ceva ce nu poate fi exprimat. Este trecerea între Eva şi Maria. Şi chiar şi în deşert, reprezentată ca penitentă, cu părul până la picioare. Erotică până şi în penitenţă.

Părul femeilor – atribut care creşte, care excită. E o manifestare a corpului, a vieţii, semnifică vitalitatea. Arată o intimitate a corpului, exhibată. Podoabă capilară. Acest păr de pe cap face vizibil sexul purtătoarei.

Monica Belucci, calendar Pirelli, 1997 & Brooke Shields, Laguna albastră

Pleata arată, ascunzând, părul din zonele intime. Nu credeţi?

E intimitatea părului în sălbăticie, sau sălbăticia părului în intimitatea lui.

Părul femeilor, în mod particular când e auriu, e preocupare permanentă a artei occidentale, iar pentru victorieni devine o obsesie. Reprezentată cel mai viu în sculptura Lady Godiva.

Fireşte, reacţiile nu au încetat să apară.

Bibliografie:

Daniel Arasse, Nu vedeţi nimic, Blăniţa Magdalenei, Editura Art, Bucureşti,  2009

Umberto Eco, Istoria Frumuseţii, Editura Rao, Bucureşti, 2012

JSTOR, Connie Koppelman, The Politics of Hair, Frontiers: A Journal of Women Studies, Vol. 17, No. 2 (1996), pp. 87-88, University of Nebraska Press

Advertisements